FANDOM

Ejen Ali: The Movie ialah filem yang telah ditayangkan di pawagam Malaysia, Singapura dan Brunei bermula 28 November 2019. Ia merupakan kesinambungan musim kedua siri Ejen Ali dan filem pertama yang diterbitkan oleh WAU Animation atas arahan Usamah Zaid Yasin.

Sinopsis

Ejen Ali semakin cergas dengan misinya di MATA. Tetapi, konflik timbul apabila Ali tahu bukan lagi dia seorang sahaja yang mampu menguasai IRIS. Kini MATA telah menaiktarafkan IRIS kepada IRIS NEO yang akan dijadikan peranti asas bagi semua ejen. Ini membuatkan Ali persoalkan kegunaannya di MATA. Ketika ini, seorang individu bernama Niki mendekati Ali dan mendakwa dia tahu sebab kehilangan ibunya. Sekarang, Ejen Ali perlu lakukan misi aksi dan merungkai misteri ini yang mengancam bandar Cyberaya, serta pertaruhkan kesetiaan kepada MATA sebelum terlewat.

Plot

Pelakon suara

Penerbitan

Filem ini mengambil kos RM6 juta termasuk kos promosi. Pasukan pembuatan filem yang terdiri daripada 80 pereka animasi dan pelukis grafik tempatan. Penghasilan filem berkenaan menggunakan teknologi digital yang berkualiti tinggi.

Muzik

Pengeluaran

WAU Animation mengumumkan projek filem ini apabila mereka memuat naik teaser trailer pertama untuk filem ini pada 7 Ogos 2018. Teaser trailer kedua dimuat naik pada 29 Mac 2019. Treler rasmi pertama telah dikeluarkan pada 1 Ogos 2019, manakala treler rasmi kedua telah dikeluarkan pada 9 Oktober 2019. Ia dijangka akan ditayangkan di 120 pawagam tempatan.

Pada 2 Oktober 2019, WAU Animation telah mengeluarkan secara rasmi poster pawagam rasmi untuk filem ini, yang juga telah mendedahkan tarikh keluaran rasmi untuk pawagam Malaysia. Ia ditayangkan di 146 buah pawagam di Malaysia, 8 di Singapura dan 7 di Brunei. Terdapat juga kemungkinan untuk ditayangkan di 50 buah negara tetapi Ahmad Izham Omar, CEO Primeworks Studios berkata ia masih dalam perbincangan.

Sambutan

WAU Animation menyasarkan RM20 juta untuk pasaran tempatan untuk filem ini.

Jumlah Hari Tayangan Kutipan Longgokan
1 hari (28 November) RM 1.86 juta
3 hari (30 November) RM 6.4 juta
7 hari (4 Disember) RM 13 juta
14 hari (11 Disember) RM 20 juta

Galeri

Video

OST

Pautan luar