Ejen Ali Wiki
Advertisement

Musim ketiga Ejen Ali bersiaran mulai 21 Jun 2022 dengan tayangan perdana di laman penstriman Disney+ Hotstar.

Ia terbahagi kepada dua bahagian, iaitu episod pertama hingga ketujuh pada 21 Jun hingga 6 Ogos, dan episod kelapan hingga terakhir mulai Disember 2022.

Sinopsis

Musim ketiga bersambung cerita dari kesudahan Ejen Ali: The Movie, apabila watak Ali terpaksa menyerahkan kembali I.R.I.S. dan meneruskan tugasnya sebagai ejen M.A.T.A. tanpanya. Ali dan kesemua rakan-rakan dari Akademi M.A.T.A. menyertai pertandingan Pertandingan M.A.T.A. Arena yang diadakan untuk meluluskan mana-mana pelatih yang mempamerkan aksi cemerlang dari Akademi. Pertandingan ini dirancakkan lagi oleh kehadiran empat orang ejen remaja antarabangsa yang mencabar daya ketahanan dan kesabaran pelatih-pelatih muda tempatan.

Pada masa yang sama, Cinco menggabungkan semula Numeros setelah pemergian Uno dan mencuba sekali lagi untuk menumpaskan M.A.T.A. Rizwan dan Dos bertindak secara rahsia dengan bantuan Prof. Akram dalam usaha mematahkan rancangan jahat Cinco.

Pemasaran

Ejen Ali musim ketiga mula-mula diumumkan oleh pihak WAU Animation pada 14 Oktober 2021 sebagai hasil kerjasama antara WAU, Primeworks Studios, dan Disney+ Hotstar selaku rakan penerbitan dan penyiar eksklusif.[1] Poster pertama musim ketiga disiarkan pada 28 November,[2] diikuti poster kedua pada 10 Jun 2022 yang disertakan dengan video treler dan tarikh tayangan mulai 25 Jun.[3] Menurut pesanan dari Fuad Md Din yang dipetik dari saluran rasmi Telegram Ejen Ali, konsep poster kedua yang dikeluarkan pada Jun 2022 berkonsepkan reverse (pembalikan) poster dari poster pertama yang telah dikeluarkan pada November 2021, seolah-olah ejen-ejen baharu sedang mengambil alih Arena dari Ali dan ejen-ejen muda yang asal.[4] Juga disahkan bahawa selain daripada Malaysia, musim ketiga akan disiarkan di Disney+ Hotstar di Thailand dan Indonesia dan Disney+ di Singapura.[5]

Sebelum kedatangan musim ketiga, pihak WAU Animation menyiarkan siri komik Ejen Ali : M.A.T.A Secret Files di laman web Webtoon yang mengimbau kisah-kisah yang berlaku seiringan dengan episod-episod animasi dengan tujuan mengembangkan lagi mitos dunia Ejen Ali.[6]

Usaha pemasaran besar-besaran giat dijalankan untuk meningkatkan kesedaran tentang musim ketiga setelah dua tahun setengah berlalu sejak Ejen Ali: The Movie. Iklan 3D dipamerkan di papan iklan Pavilion Bukit Bintang, Kuala Lumpur.[7] Diadakan acara tayangan media untuk para wartawan di Dadi Cinema Pavilion pada 22 Jun,[8] serta acara-acara jerayawara (roadshow) yang menampilkan tayangan eksklusif dua episod pertama bersama peminat yang memenangi peraduan, dilangsungkan di pawagam-pawagam GSC IOI City Mall dan 1Utama, Petaling Jaya pada 25 dan 26 Jun, dan GSC Paradigm Mall, Johor Bahru dan GSC Aeon Bandaraya, Melaka pada 2 dan 3 Julai.[9][10]

Episod

No. dalam
Siri
No. dalam
Musim
Tajuk Siaran perdana
27 1 "MISI: ARENA" 25 Jun 2022
28 2 "MISI: BOLEH" 2 Julai 2022
29 3 "MISI: UPGRADE" 9 Julai 2022
30 4 "MISI: BALAS" 16 Julai 2022
31 5 "MISI: BLACKOUT" 23 Julai 2022
32 6 "MISI: BURU" 30 Julai 2022
33 7 "MISI: JERAT" 6 Ogos 2022

Galeri

Video

Rujukan

Pautan Luar

PaparSunting Episod
Musim 1 MISI: I.R.I.S.MISI: ALPHAMISI: SERIMISI: COMOTMISI: BLUEPRINTMISI: BANGKITMISI: PROTOKOL GEGASMISI: PRESTASIMISI: POTENSIMISI: SENSASIMISI: BUKTIMISI: UNOMISI: OVERRIDE
Musim 2 MISI: AKADEMIMISI: ORIENTASIMISI: MAINMISI: ANALOGMISI: CABARMISI: SUSUMISI: KEMBALIMISI: TUJUANMISI: PERANANMISI: ATLASMISI: HARAPANMISI: DIEZMISI: LEGASI
Musim 3 MISI: ARENAMISI: BOLEHMISI: UPGRADEMISI: BALASMISI: BLACKOUTMISI: BURUMISI: JERAT
Advertisement